A M.Á.K. története
| |
Az 1994-es év októberében néhány jelentéktelen zenekar utódaként megalakult a M.Á.K. Alapító tagjai: Bartha János-dob (1971), Doba Dániel-basszusgitár (1973), Kováts Áron-gitár (1972), Nagy Sándor-ének (1973). A M.Á.K. nevet a zenekar a 47-es villamos táblájának hátáról vette, miszerint: Megállóhelyek és Átszállási Kapcsolatok. Ahogy mondani szokták, ez a név annyira semmitmondó, hogy már-már sokat sejtet…
Az 1995-ös évben elkészítették első demófelvételüket, amely az A 7-esen, Menedzser-dal és Szarajevó számokat tartalmazta. Nyáron az „A 7-esen” számukból alacsony költségvetésű, fekete-fehér klipet készítenek, amit elsőként az A3 televízió tűzött műsorára. Folyamatosan koncerteztek főként Budapesten, de néhány vidéki városban illetve főiskolai rendezvényeken is. Vendégei az FMK-nak, a szépemlékű Fekete Lyuknak és a Látomás Klubnak is. Ebben az évben lépnek fel először a Diák Szigeten, a Blues-színpadon(!). A műsorukban ekkortájt -a saját számok mellet- soknak mondható (U2, Nick Cave, Ramones, Toten Hosen, stb.) feldolgozás is szerepelt.
Az 1996-os év folyamán felveszik második demójukat, amely a Balatoni nyál, Utolsó tangó Budapesten, Talált kincs és El innen című dalokat tartalmazta. Az „A 7-esen” klipjük az A3 slágerlistáján több mint két hónapig az első tíz között tanyázik. Ennek következményeként meghívják őket a Márton Csaba vezette „Bolondóra„ című egész estés műsorba. Az év csúcspontjaként a német Wizo előtt játszanak az E-klub nagyszínpadán hatalmas sikerrel. Közben az FMK mellet a frissen megnyílt Wigwam Klubban is folyamatosan koncerteznek. Ismét fellépnek a Diák Szigeten, ahol sikerükről több újság is cikkezik (Wanted, Z-magazin, stb.). Szintén ennek illetve az elkészített demóknak köszönhetően a CrossRoads Records nevű független lemezkiadónál kapnak lehetőséget első albumuk elkészítésére. A felvételek megkezdése előtt felfelé ívelő pályájuk megtörik: Nagy Sándor énekes bejelenti távozását a zenekarból, de ígérete szerint csak ideiglenes jelleggel, egy év időtartamra, hogy az Egyesült Államokba utazzon nyelvtanulás céljából. Az átmeneti űr kitöltésére és folyamatos jelenlétük biztosítására vendégül hívják Kiss Ernőt (1974), a Mute Man együttes énekesét. Ez a döntés a nevüknek lehet hogy többet ártott, mintha egyáltalán nem is koncerteztek volna. Sajnos a póténekes személye sem énekstílusában, sem elképzeléseiben nem egyezett a maradék három tagéval, így szó sem lehetett a stúdiófelvételek megkezdéséről.
Az 1997-es év tavaszáig ez a felállás mérsékelt sikereket tudhat magáénak. Ekkor érkezik az újabb rossz hír: Nagy Sándor nem kíván hazajönni az Egyesült Államokból. A megmaradt három tag úgy dönt, ideje új énekes után nézni. A választásuk Oroszi Ivánra (1973), a Sugarloaf volt énekesére esik. A gyors szövegtanulások után az események és a zenekar alkotókedve új fordulatot és lendületet vesz. A lemezajánlatnak eleget téve Zalaegerszegen felveszik készülő albumuk demóverzióját, melyet a CrossRoads Records „Utolsó tangó Budapesten Demó 1997” címen kizárólag kazettán hoz forgalomba (a zenekar pályafutása során ez az első anyag, amit kereskedelmi forgalomba hoznak). Mindemellett folyamatosan koncertezni kezdenek főként Budapesten, hogy az egykori közönséget visszahódítsák. Ennek egyik legjelentősebb lépéseként a Pepsi Szigeten lépnek fel kétszer: egyszer a Wanted-színpadon, egyszer a Rock színpadon, de mindkét helyen, mint főprodukció és az előbbin kb. 3000 lelkes néző előtt. A siker a csapatnak ismét nagy lendületet ad, ezért úgy döntenek, hogy végleges formában, profi körülmények között rögzítik az album anyagát. A HSB stúdióban Dunakeszin készített anyag októberben jelenik meg CD és kazetta formájában. Rögtön ezután újraforgatják az „A 7-esen” klipjét, ezúttal színesben, egy BKV buszon. A klipet játsszák majdnem valamennyi zenei műsorban és zenei adón (Z+, Szív TV, MSat, RTL Klub, MTV1, ATV, BP TV és vidéki kábeltelevíziók). Meghívást kapnak többek között az MTV1 „Repeta” című műsorába, mint sztárvendég. A lemez mindeközben kedvező fogadtatásra talál mind a nagyközönség, mind a szakma köreiben (pl. Z Magazin 5 pont). A zenekar történetében először 14 állomásos országos őszi koncert- és médiaturnéra indulnak különböző előzenekarok kíséretében.
Az 1998-as évben folytatódnak a koncertek. Tavasszal országos média- és koncertturnéra indulnak. Közben egyre többször szerepelnek különböző médiákban: Z+ „Sztárlat”, RTL Klub „A Reggel” (három alkalommal), „Bravo TV”, Szív TV „Különjárat”, BP TV, Wanted magazin, Z magazin, Képes Európa, Budapest Week (angolul), Metal Hammer, Rockinform, fanzinok, stb. Tudtukon kívül az „A 7-esen” daluk bekerül a Petőfi Rádió „A rock gyermekei” című műsorába, ahol három héten átvezetik a slágelistát, majd közkívánatra interjú is készül velük. Elkészítik a „Szombat esti rock’n’roll” klipjét, melyet az énekes lakásának a padlásán illetve egy Wigwam koncerten forgatnak és a már ismertetett TV adókon sugároznak. Nyáron először játszanak EFOTT-on, míg a Pepsi Szigeten a Z+ színpadon mintegy 2500 néző előtt lépnek fel, melyet a Z+ televízió egy interjúval egybekötve rögzít és később műsorára is tűz. Az ősz folyamán az Almássy téren lépnek fel a VHK meghívására és újabb, de rövidebb koncertturnéra indulnak eddig még nem érintett helyszínek beiktatásával. A budapesti helyszínek közül a törzshellyé előlépett, de időközben bezárt Wigwam Klub mellett a frissen megnyílt Süss fel nap nevű mulatóban, valamint a Jailhouse Rockpubban is folyamatosan koncerteznek. Eközben készítik az új dalokat és tervbe veszik egy következő album megjelentetését is. Szeptemberben elsőként hívják meg őket az MTV1 -azóta már megszűnt- „Zeneszombat” című adásába, ahol kétes sikert aratnak a helyi, főleg 50-es 60-as éveikben járó közönség előtt, de annál nagyobbat a TV néző fiatalok között. Télen ritkábban lépnek fel, inkább az új dalok írásával és próbákkal hasznosítják idejüket.
Az 1999-es év eleje továbbra is az új dalok írásával telik. Időközben néhány szám erejéig csatlakozik hozzájuk Zsemlye Sándor szaxofonos, aki mára szinte az ötödik tagja a zenekarnak. Februárban hosszú idő után először lépnek fel az újonnan megnyitott, új helyre költözött Wigwam Rock Klubban, ahol akkora sikert aratnak, ami még őket is meglepi. Ekkor válik bizonyossá számukra, hogy valóban megérett az idő egy újabb album elkészítésére. Ismét belevetik magukat a dalszerzésbe és próbákba, csak néha megszakítva egy-egy Wigwambeli fellépéssel. Nyáron ismét játszanak az EFOTT-on, majd a Pepsi Szigeten, ahol ismét főprodukcióként szerepelnek a Wanted-színpadon. A nyár végén felveszik új demóanyaguk első 4 számát Vedres Joe stúdiójában, majd ismét a próbaterembe mennek további ihlet- és zeneszerzés céljából. Szeptember végén rögzítik demóanyaguk második részét a saját „házistúdiójukban”. A tervezett album anyaga csaknem teljesen elkészül, már csak a felvételek és a kiadás lenne hátra, de a stúdiómunkálatok a tervektől eltérően (pénzügyi okok miatt) nem kezdődnek meg sem az ősz, sem a tél folyamán. Ezen időszakban ritkábban koncerteznek, de megkezdődik a konkrét készülődés az új album munkálataira. Az év zárása parádésan sikerül: december 28-án több kisebb zenekar kíséretében az Aurórával közösen főprodukcióként lépnek fel a Petőfi Csarnokban.
A 2000-es év januárjától turnéra indulnak a C.A.F.B. és SUCKER PUNCH zenekarok kiséretében az ország kisebb-nagyobb városaiban (pl. Miskolc-Vian, Eger-Más Klub, Veszprém-Fintor, stb.). Ennek keretében kiemelkedő sikerrel szerepelnek Budapesten március 11-én a Wigwamban. A turné végeztével a nyár folyamán fellépnek a legjelentősebb nyári fesztiválokon, melyek közül a Pepsi Sziget 2000-en a szinte már szokásos sikerrel szerepelnek a Wanted-színpadon a nagyszámú közönség előtt. Az ősz folyamán ismét turnéra indulnak a C.A.F.B. és a SUCKER PUNCH zenekarokkal, melynek során több előzőleg nem érintett helyszínt keresnek fel. A koncertek közepette szeptember 29-én végre megkezdik az új lemez anyagának felvételeit és erejükből még egy élő fellépésre is futja a Duna TV „Miénk a tér” című adásában, ahol két régi és két új dalt játszanak. A turné és a felvételek végeztével Kováts Áron gitáros üzleti karrierje érdekében kilép a zenekarból és a zenei pályát is elhagyja. Az gitáros posztjára Kató Csaba érkezik az ugyancsak népszerű BOMBER együttesből. Az új felállás bemutatkozására november 18-án kerül sor a Wigwamban osztatlan sikert aratva. A 2000-es évet ugyancsak ezen a helyszínen zárják december 26-án a II. Punkkarácsony főzenekaraként búcsúztatva a XX. századot.
A 2001-es év januárjában befejeződnek az új album stúdiómunkálatai, majd február-tól ismét a C.A.F.B. társaságában indulnak tavaszi turnéjukra. Március végén megállapodnak a Metal Hammer Produkciós Irodával az új CD kiadásáról, aminek megjelenési időpontját május végében határozzák meg. Eközben folyamatosan koncerteznek és előkészítik a lemezhez kapcsolódó promóció összes lehetséges módját. Az új anyag végül a Pepsi Sziget 2001 Fesztiválra jelenik meg CD és kazetta formátumban. A jelentősebb nyári fesztiválok (EFOTT, Pepsi Sziget, stb.) és egy kis pihenő után szeptember végén forgatják új videóklipjüket, majd az őszi-téli turné veszi kezdetét…
Honlap: http://mak.mentha.hu
E-mail: mak@mentha.hu
Most szólj hozzá!
|