Punk Portál - 2024. november 23.





 

Aggi (tHE sNOBS)


Írta: Bubsy
Feltöltötte: bubsy
Ekkor: 2009. ápr. 20. hétfõ - 07:24

PP: Először is köszönöm, hogy elvállaltad az interjút.
Elég sok dologban benne van a kezed, de kezdjük, a zenével mondjuk. Mesélj a kezdetekről, a Shitheadsről, a sNOBS-ről, illetve az egyéb zenei tevékenykedéseidről!

Aggi: Kisiskolás koromban, úgy 9 éves lehettem, a szüleim be akartak íratni zeneiskolába, ahonnan eltanácsoltak. De nagymamám hajthatatlan volt és meglepett egy pianínóval, és azt mondta, akkor legyél jazz zongorista, azaz klimpírozzak kényem, kedvemre. Így váltam szabadelvű zenei mindenevővé. Szerencsére a szabályok helyett szabad lett. A zenében mindig a ritmusszekció fogott meg, és igen hamar megismerkedtem a Trottel-lel, a Nomeansno-val, a Dead Kennedys-szel, az Archbishop Kebab-bal, a The Ex-szel, amikben nagyszerű basszustémák vannak. Baráti körben többen is megpróbálkoztak zenekar alapítással, zenéléssel. 17 éves koromban egyik haverom, aki a Csernobil 4-es blokk-ban játszott, lecserélte a nagyszerű Action 2001-es basszusgitárját, amit én szereztem meg magamnak. Teljesen rákattantam a basszusgitározásra, éveken keresztül napi 8 órán át ismerkedtem a hangszerrel, gyakoroltam, fejlődtem. Ha van egy hangszered, akkor adja magát a zenekar alapítás. Szerencsés voltam, mert a baráti körből sikerült zenésztársakat találni, és megalapítani az első bandánkat a Városvédőket, amiből több tagcsere, és a tagok hangszercseréit követően alakult meg a the shitheads, ami elsősorban egy erős, jó közösség volt és csak másodlagosan zenekar. Ahogy fejlődött a hangszeres tudásunk, úgy fejlődött a zenénk. A szövegvilágunk nem sokat változott, hisz már 1992-ben is társadalom kritikus volt, de nem aktuálpolitikai. A the shitheads 1992-től, kiadott két albumot (Künn a bárány…, Lesz még jobb!), és Keti 1995-ös kiszállásáig működött. Mivel a the shitheads egy baráti közösséget jelentett, ezért természetes volt, hogy új nevet választva folytattuk, de ez már nem volt ugyanaz. Sajnos Laca (gitáros) drogproblémái elmélyültek, ami a kiváláshoz vezetett (2000. februárjában meghalt), míg Kakuk (dobos) hosszabb kórházi kezelésre szorult, az új énekesnőnk Kinga (Nyápic kiadó) Franciaországba emigrált. Ezeken a romokon kelt életre Vitkyával (gitár), Balázzsal (dobok) és velem (basszusgitár) a tHE sNOBS. Mivel a zenei és szövegi alapokat mind a két zenekarba én vittem, így a tHE sNOBS a the shitheads természetes fejlődésének következménye, annak folytatása. A zenekar közösségi erejét mutatja, hogy több régi barát (Keti, Szoszó stb.) működött, működik közre az évek folyamán.
A zenekar mellett 2000-ben elindítottam Huszár Jani közreműködésével a nemArt-ot, aminek alapcélja a színtér összefogásának elősegítése. Ennek kapcsán rengeteg jó dolog történt 2004-ig a magyar színtéren (nemArt rec., nemArt shop, nemArt club stb.). Sajnos a megvalósításokkal kapcsolatosan Jánossal egyre több mindenben különbözött a véleményünk, aminek végén úgy döntöttünk, hogy szétválunk. Ekkor alapítottam meg az x-art projekt-et, az eredeti nemArt-os gondolatok mentén. Több hazai és külföldi zenekar hanganyagainak kiadásában, terjesztésében, turné-, koncert szervezésében vettünk rész, és vittük a distronkat. Mivel mindig non-profit tevékenységben gondolkoztam, így miképp élet más területén is, úgy fejlődött ez a történet is, és barátaimmal megalapítottam az ArtWorkShop Közhasznú Kulturális Egyesületet.
Ezeken kívül Mező (Semmi Komoly) barátommal szerkesztjük és vezetjük a Páholy rádiós műsort, előbb a Fix, majd a Tilos rádióban. Jelenleg kéthetente csütörtökön 16:30-18:00-ig vagyunk hallhatóak a Tiloson. Itt kifejezetten underground zenéket, érdekes beszélgetéseket hallhattok.

PP: Miért pont tHE sNOBS lett a banda neve? Honnan jött? Gondolom sokaknak - köztük nekem is - vannak ötleteik, de Tőled szeretném hallani a pontos meghatározást.
Aggi: "A név ösztönösen jött és csak hosszú éveket követően tudatosodott, hogy a the shitheads utolsó számában már megfogalmazódott és kijelölésre került az út. A punk elvesztette a kezdeti értelmét és már ez is csak egy nosztalgia est, mint ami ellen harcolt. Az underground is kitermelte a maga sablonjait, a nagy öregjeit, a példaképeket, a saját sznob világát. Ezért magától értetődő volt egy tükör felállítása és ennek fenntartása a mai napig."
http://thesnobs.gportal.hu

PP: Egy ideig Márti eltűnt az énekesi posztról. Mesélnél egy kicsit erről?
Aggi: Márti már rég óta szeretett volna a testékszerek, és tetoválások világában elmerülni. Egy ideig recepciósként dolgozott, majd testékszereket szúrt egy pesti tetováló szalonba. Majd elkezdett tetoválni tanulni, aminek eredményeképpen munkameghívást kapott egy prágai (Csehország) tetováló szalontól. Majd az ottani tapasztalatokat hasznosítva hazajött, és megalapította saját tetováló szalonját a Vasmacsakát (http://www.myspace.com/vasmacskatattoopiercing). Amíg Márti Csehországban csiszolta tudását, került a zenekarba Kata, és ideiglenesen Orsi.

PP: Mit vártok a jövőtől? Illetve, mik a terveitek a jövőre?
Aggi: Folyamatosan vizsgáljuk a világot, az életet, és fogalmazzuk meg a kritikai észrevételeinket, miközben megpróbálunk úgy élni, ahogy jól érezzük magunkat. Sokszor halljuk, hogy idealisták vagyunk, de szerintem csak realisták, jobb esetben optimisták. Nem bízunk a politikusokban, és gazdasági szakemberekben. Ezek mind arra törekednek, hogy saját zsebüket tömjék, hatalmuk megszilárdításán dolgoznak, kapaszkodnak bársonyszékeikbe, és gátlástalanul áttaposnak mindenkin, és mindenen. A saját mikro-közösségünkben próbálunk úgy élni, ahogy mi azt helyesnek gondoljuk. Ha ez jó, akkor egyre többen fognak csatlakozni.
Új számokat írunk, próbáljuk Márti és Kata hangját belecsiszolni a zenébe. Újdonság lesz az idén, hogy plusz ütőst építünk a zenénkbe, hogy ezáltal még erősebb, hangsúlyosabb ritmust alakítsunk ki. Nemrég vettem egy elektroakusztikus gitárt, mert szeretnék átrakni pár számot rá, illetve egy-két szokásos the shiteads szám feldolgozásán is fáradozunk.
Szervezzük a hazai, és külföldi koncertjeinket. Tavasszal Németországba és Romániába megyünk, az ősz még kérdéses, de talán Olaszország felé vesszük az irányt.

PP: A zene után essen néhány szó az ArtWorkShop-ról. Mi is ez az egyesület pontosan? Mióta él, s mi a célja?
Aggi: Mint már korábban említettem, évek óta próbálom megtalálni azt a keretformát, amiben a legjobban meg tudom valósítani non-profit ötleteimet. Erre volt törekvés a nemArt és az x-art projekt is, majd 2005-ben megalapítottuk az ArtWorkShop Közhasznú Kulturális Egyesületet négy fő tevékenységi körrel. Ebből a legaktívabb és látványosabb terület az undergound zenei színterünk megerősítésére való törekvéseink. Ilyen a Free Fest szervezése, lebonyolítása, pályázatírások, zenekarok, fesztiválok támogatása. Szeretnénk megmutatni, hogy mi hogy képzeljük el egy fesztivál megszervezését, lebonyolítását, hogy lehet másképp is fesztivált szervezni, teljesen non-profit jelleggel, gazdaságilag átláthatóan. Rengeteg jószándékú kezdeményezést láttam, ami ott bukott meg, hogy a pénzek felügyelet nélkül vándoroltak a zavarosban, és valahogy mindig előkerült egy halász. Ahol megjelenik a pénz, ott valamiért mindig begőzöl valaki, és felcsillan a szemében a nyereség iránti mérhetetlen kapzsiság. Ezért is jó, egy szervezet, ahol felügyelve vannak a dolgok.
További fő területeink:
- egészségmegőrzés, kábítószer- és betegségmegelőzés
- kortárs, kezdő amatőr képzőművészek támogatása
- kortárs könnyűzenei „underground” műfaj segítése, kezdő amatőr és kortárs könnyűzenei „underground” zenekarok, előadók támogatása
- az élővilág érdekeinek védelme, az ember és a többi élőlény együttélésének javítása, környezeti értékeink megóvása, helyreállítása
- esélyegyenlőség javítása, a faji, etnikai, társadalmi és egyéb megkülönböztetések megszüntetése

PP: Oszlopos tagja vagy a FreeFest alapító brigádjának. Honnan jött egy ingyenes, többnapos fesztivál ötlete?
Aggi: A Free Fest-et azért hoztuk össze Mezővel (Semmi Komoly), hogy megmutassuk, a szintér képes összefogni, hogy megszervezze és lebonyolítsa a saját fesztiválját, és így eltöltsünk együtt egy kellemes hétvégét. Ez egy sikeres próbálkozás volt arra, hogy bizonyítsunk magunknak, és a világnak, hogy igen lehet másképp. Nem kíván(t)unk részt venni a zenei ipar üzleti világában, számunkra az emberi értékek, barátságok fontosabbak az anyagiaknál. A fellépőktől kezdve, a szervezőkön át, mindenki társadalmi munkában dolgoz(ott)ik azon, hogy létrejöhessen a buli, és zökkenőmentesen menjen minden. Ez egy nagy baráti összejövetel, egy nagy házibuli. Én úgy látom, hogy a korábbi ilyen jellegű zenei fesztiválokat üzleti oldalról próbálták megközelíteni, és ez szerintem óriási hiba. Előbb, vagy utóbb ezek a kezdeményezések elhaltak. A punk, hardcore zenekarok kiszorultak a fesztiválokról, szóval adta magát, hogy ne mindig csak beszéljünk a dolgokról, hanem meg is valósítsuk az álmainkat. Fantasztikus volt, hogy az ügy mögé állt egyre több és több ember, akik nélkül ezt nem tudtuk volna megvalósítani.

PP: Mik voltak az elképzeléseitek az első fesztivál előtt, s ezek közül mi valósult meg?
Aggi: Az első előtt a nagy kihívás állt előttünk, rengeteg kérdőjellel. Vajon hány olyan örült lesz, aki hinni fog velünk együtt a Free Fest-ben? De a színtérben nem kellett csalódnunk. Számomra is hihetetlen, hogy minden meghívott zenekar egyből lelkesen mögénk állt, hogy régi haverok és addig ismeretlen arcok felajánlották segítségüket. Most azon gondolkoztam el, hogy kezdjek neveket sorolni? Nem szeretnék senkit se kihagyni, se megbántani, de van pár arc, akinek külön köszönetet szeretnék mondani. Keksz készítette el a weboldalt, Błazsej fuvarozott ingyen, Nagy Gábor biztosított a színpadhoz a skate parkból az elemeket, Dan és az egész Punk Portál segített a reklámozásban, Imre Gergő, aki a hangosítást biztosította, Dayna elvégezte a hanganyagok dokumentálását, Cut és a teljes Fiksz rádió, akik élőben közvetítették a rendezvényt és sorolhatnám napestig. Úgy gondolom, hogy a Free Fest megmutatta, hogy ez a színtér mennyire erős, mennyire össze tud fogni, és ez az összetartás az, ami életben tartja ezt a rendezvényt. Tudod a Free Fest, nem az enyém, vagy a Tiéd, hanem a MIÉNK! Nagyszerű érzés, hogy egyre többen csatlakoznak ehhez a kezdeményezéshez.

PP: Ha jól tudom, idén kicsit rendhagyóbb lesz a feszt mint az előző években volt. Besegít a szervezésben a KA booking; két helyszínen, három színpadon fog zajlani az esemény. Miért lesz ez így? Mesélj egy picit az idei csuhajkodásról kérlek.
Aggi: Idén igen érdekesen alakult a helyszínek kiválasztása, mert a tavaszi látogatását nyárra, épp a Free Fest-re tette át a Propagandhi (CAN), amit a Kurva Anyád! Booking és a fucktothemusic hoz el Budapestre. Mivel számunkra az összetartás az egyik legfontosabb, ezért egyből összedugtuk a fejünket, és kitaláltunk, egy olyan megoldást, ami szerintünk a lehető legjobb mindenki számára. Azt tudni kell, hogy a Propagandhi költségeit a Free Fest nem tudta volna kitermelni, így egy olyan megfelelő helyet kerestünk, ahol a Free Fest-et is meg tudjuk tartani. Erre a legmegfelelőbb hely a budapesti Dürer kert bizonyul. Itt van arra lehetőség, hogy a Propagandhi megfelelő hang-, fénytechnikát kapjon, és megoldható legyen a probléma mentes bejutás, mert sajnos az a koncert gazdasági okok miatt beugrós lesz. Viszont a Free Fest előtte, és utána a kisteremben természetesen ingyenes lesz. Akik nem szeretnének a fizetős buli részt venni, azok számára filmvetítést szeretnénk szervezni. A második és harmadik nap a komáromi Csillag Erődben lesz ingyenesen megtartva.
Bővebb információk a http://freefest.hu, vagy a http://myspace.com/freefest folyamatosan frissülő oldalakon találhatók.

PP: A sok bonyodalom, és nehézség ellenére sok FreeFest várható még? Mik a terveitek a jövőre nézve?
Aggi: Minden probléma csak egy akadály, amit remélhetőleg még hosszú ideig sikerül leküzdeni. Konkrét időkorlátaink szerencsére nincsenek. Szeretnénk megerősíteni a költségvetését a fesztiválnak, amire az adó 1%-ának adásával bárkinek plusz kiadás nélkül lehetősége van.
ArtWorkShop Közhasznú Kulturális Egyesület
Adószám: 18257953-1-43
Direkt adományokat is szívesen fogadunk.

PP: A végére még egy kis áttekintés. Milyennek látod a mai színteret, s min kellene változtatni? (közönség, szervezhetőség, zenekarok stb.)
Aggi: Én is csak egy srác vagyok a szomszédodból, vannak gondolataim, elképzeléseim, de nem hiszem, hogy én vagy bárki valaha is jogot formálhatna arra, hogy megmondja kinek merre, miért kell mennie, hogy mi a tuti.
A színtér igen változatos, sokrétű, színes, és ez az, amit annyira szeretek benne. Jelenleg, talán kicsit letisztultabb a közeg, mintha kevesebb üzleti motiváltságú, önös érdekeit hajhászó lenne. Viszont több összefogást, és kezdeményezést vélek felfedezni. Nagyon fontos lenne, hogy ne tudjanak éket verni a zenekarok, közösségek közé, hanem a regionális társaságok egymás között nagyobb barátságot, összetartást építsenek ki. Azt gondolom, hogy semmit sem szabad fenntartások nélkül elfogadni. Mindig mögé kell nézni a dolgoknak, kérdéseket kell feltenni, és nem szabad elfogadni az előre gyártott válaszokat.