Punk Portál - 2024. április 25.





 

2004. XII. 18. Érd, Borgödör


Írta: Jo-Ska 2tone
Feltöltötte: Titan
Ekkor: 2004. dec. 24. péntek - 13:08

Beszámoló a december 18-án, Érden megrendezett ifjúsági rockzenei koncertről.
A helyszínen megfigyelést végzett a Túton fedőnevű ifjúságvédelmi ügynök.

Tisztelt BM! A Kalóz, Ócsi, Titán becenevű személyekkel már korábban bizalmas viszonyt alakítottam ki, aminek következtében megfigyelésem zavartalanul mehetett végbe. A Déli pályaudvaron 17 órakor találkoztunk, ahol még megjelent két, addig általam még csak hallomásból ismert személy, bizonyos Ropcsi és Punkah. A társaságba történő beilleszkedésem akadálymentes volt, képzettségem és felkészülésem lehetővé tette az inkognitó fenntartását. A vonat 17 óra 25 perckor indult, a megfigyeltek csak formális, mindennapi párbeszédet folytattak, amelybe én is becsatlakoztam . A vonatút egésze alatt rendbontó, társadalomra veszélyes magatartást nem tapasztaltam. A célszemélyek kultúráltan utaztak, nyomát sem mutatva annak, hogy ők a „punk” megnevezésre hallgató ifjúsági szubkultúra szerves részeit képeznék.
A vonatút alatt az este megrendezendő koncertről esett szó ( a Punkah megnevezésű hölgy kivételével a dalaikat angol nyelven előadó Kernel Panic zenekar tagjai), illetve a dalok előadásmódjáról. Az elhangzott kijelentések azt tükrözték, fellépésük NEM KÖZVETLEN AKCIÓ A DEMOKRÁCIA ELLEN, hanem csak egyszerű „buli.” Félórás vonatút után, az állomásról egyenesen a Borgödör elnevezésű vendéglátó-ipari egységbe mentünk, ahol a megfigyeltek szeszesitalt rendeltek maguknak. A szeszesital fogyasztása nem áll távol a punktól, így egyik célszemély sem veti meg az alkoholt.
A koncertek kezdéséig további formális, baráti beszélgetések zajlottak le, az alkotmány és a demokrácia rendjét veszélyeztető, felforgató tevékenységet továbbra sem tapasztaltam.
21 óra magasságában a SAGE zenekar kezdett. Zenéjük rendkívül agresszív és monoton, gyakorlatilag a primitív törzsek harci dalaihoz lehetne hasonlítani, amit ők maguk hardcore-nak (kemény magnak) neveznek, utalva a zenében rejlő nyersességre és egyszerűségre. A dalokat angolul adták elő, melyek megértése igen sok nehézséget jelentett. A teremben lévő fiatalok, akiknek a kora nem érhette el a 18 évet, táncos, ön- és közveszélyes verekedésbe és dulakodásba kezdtek, az énekessel együtt skandálva a már általuk feltehetőleg igen jól ismert bestiális dalokat.
A fellépésnek helyet adó teremben jelenlevő 20-30 fő szemmel láthatólag jól érezte magát. A dulakodó fiatalok mellett álldogáló idősebbek is fejrázással, bólogatással fejezték ki tetszésüket. A kiabálások és hörgések mellett némelyik dalban dallamokat is felfedeztem, melyből arra következtetek, a zenekar tagjainak zenei felkészültsége igencsak magas.
A SAGE után állt színpadra a megfigyelés igazi tárgyát képező budapesti Kernel Panic zenekar. Az átszerelés után , a színpadon megjelent formáció dallamos, de gyors zenével szította a hangulatot. A dulakodók száma a többszörösére nőtt, a harmadik szám után pedig rendívül állapot alakult ki. Figyelembe véve, hogy a Kalóz becenévre hallgató megfigyelt aktív szemkontaktust folytatott a színpadról, a megfigyelési akció sikere érdekében nekem is be kellett állnom a dulakodók közé, utánozva azok kéz- és lábmozdulatait. A beilleszkedés sikeresnek mondható, a megfigyeltekben esetleges gyanú nem merült fel. Megjegyezném, hogy a bomlasztó és rendbontó viselkedést a zenekar nem a költői igényességgel megirt szövegeivel, hanem a zene gyorsaságával és dinamikájával idézte elő az amúgy levegőtlen, zárt térben.
A soron következő New Fight zenekar produkcióját nem volt lehetőségem behatóan tanulmányozni, jóllehet zenéjük leginkább a SAGE zenekar zenéjéhez hasonlítható, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy dallamos részeket az énekben nem véltem felfedezni. A dalok szintén angolul hangzottak, a szövegekre csak a gitáros sátánista, FEKETE SZOMBAT feliratú pólójából következtethetek.
Az est utolsó fellépője a Yellow Spots zenekar volt, amelynek soraiban két bomlasztó egyed, a magát Aberrált atyának nevező, magát tiszteletesnek és vallási vezetőnek (ezt a megszólítást a rajongóitól is elvárja) kiadó személy, illetve a már jól ismert Barangó fedőnevű anarchista költő és felforgató kap helyett.
A zenéjük leginkább a 70-es évek táncdal előadóit idézték, noha a szövegek nagyfokú ízléstelenségről és trágárságról adtak tanúbizonyságot. Az ő koncertjük rendben zajlott le, a teremben jelenlévő lányok és fiúk kultúráltan táncoltak. Itt jegyezném meg, hogy a punkra jellemző szexizmus és nemi fertő legkisebb jelét sem tapasztaltam az este folyamán. Egyik punklány sem akart orális szexre kényszeríteni, úgy látszik, a szubkultúra ezen sajátossága még nem honosodott meg hazánkban.
A koncertek után a Barangó, Titán, Kalóz, Aberrált, Ócsi, Tonyó, Punkah, Ropcsi célszemélyek kisebb-nagyobb társaságokban az állomásra siettek, ahol Barangó vezetésével csoportosultak. Barangó célszemély a söréből körbekínálta jelenlevőket, bár azok nagykorúságáról nem győződött meg. A vonatút alatt felforgató magatartása alábbhagyott, a vele történő formális beszélgetésem költészeti párbeszédbe csapott át . Kelenföld után a múltjáról kérdeztem, az elmondott információk mindegyike megfelel korábbi közléseinek, valamint a célszemélyről készült dosszié adataival való egybevetés során sem tapasztaltam lényeges különbséget. Megtévesztő magatartás gyanúja nem áll fenn. A Déli pályaudvarra történő megérkezés után a társaság négy-öt fős csapatokra szakadt.
Az a csapat, amelyikbe beépültem , Barangóval közösen vonult tovább . Barangó anekdotákat mesélt, illetve rímeket gyártott („vámosgyörk -- krákog-hörg”). Nem állítom biztosan, de mintha azt mondta volna, legszívesebben kiírtaná a keresztrímeket....