Punk Portál - 2024. április 19.





 

The Offspring - Splinter


Írta: Oxygene
Feltöltötte: Dan
Ekkor: 2003. nov. 28. péntek - 20:01

BorítóHosszú várakozás előzte meg az Offspring 7., Splinter névre keresztelt lemezét, több oknál fogva: Egyfelől állandóan csak pletykák jöttek a megjelenés dátumával kapcsolatban, végleges megjelenési dátumok vicces mód kevesebb, mint egy héttel a japán, kicsivel több mint egy héttel az európai és kb. két héttel az észak-amerikai megjelenés előtt lettek bejelentve. A lemez címe eredetileg "Chinese Democracy" lett volna. A régóta várt Guns 'n Roses lemez címet az Offspring azzal a felkiáltással akarta használni, hogy "Axl lenyúlta a séróm, én meg lenyúltam a lemez címét" utalt evvel Dexter arra, hogy az MTV Video Music Awards béli legutóbbi Guns 'n Roses előadás alkalmával Axl olyan frizurát viselt, amit noha legutóbb a mainstream-ben fehér hímneműn Isaac-en, a legkisebb Hanson fivéren láthattunk (rájuk emlékszünk még? mmmbop! Hehe), de ő egyértelműen bevallotta, hogy a tincsenként befont hajkoronát Dextertől kölcsönözte. A címet idővel megváltoztatták, több oknál fogva is, két fő indokot hoztak nyilvánosságra. Az egyik, hogy állításuk szerint a lemezcím elátkozta az egész procedúrát és hátráltatta őket a munkában. Másrészt pedig eddig az olyan lemezekkel, amiknek a címe mindössze egy szóból áll, sokkal több pénzt kerestek. :) Amikor komolyra kellet evvel kapcsolatban fordítani a szót, Dexter elmondta, hogy a Splinter (ami főnévi formában forgácsot, szilánkot és szálkát jelent, igeként azonban azt, hogy darabokra törik, szilánkokra törik) arra utal, hogy több szilánkból áll össze a lemez. Na de térjünk a lényegre...

A formaságokon essünk át hamar:

Előadó: The Offspring (www.offspring.com)
Lemezcím: Splinter
Kiadó: Columbia Records (www.columbiarecords.com)
Producer: Brenden 'O Brian
Megjelenés:
Japán: 2003. november 27. Csütörtök
Egyesült Államok/Kanada: 2003. december 9. Kedd
Európa és a világ többi része: 2003. december 1. Hétfő

Track List:
01. Neocon (1:06)
02. The Noose (3:18)
03. Long Way Home (2:23)
04. Hit That (2:49)
05. Race Against Myself (3:32)
06. (Can't Get My) Head Around You (2:14)
07. The Worst Hangover Ever (2:58)
08. Never Gonna Find Me (2:39)
09. Lightning Rod (3:20)
10. Spare Me the Details (3:24)
11. Da Hui (1:42)
12. When You're In Prison (2:33)

Ami egyből eszembe jutott már a lemez első meghallgatása után, nem csak az, hogy milyen rövidre sikeredett, hisz összességében a lemez 31 perc 58 mp hosszú, hanem az is, hogy mennyire egy összeérett, összetett és zseniális lemezről van szó. Tele van újításokkal, és kísérletekkel, de így is 100% tiszta Offspring. Szerintem ismét olyan korongot tettek le a srácok az asztalra, amire méltán lehetnek büszkék, kíváncsian várom a nagyérdemű reakcióját a lemezre...

01. Neocon

Nem egészen értem, hogy ennek a kis intro szerű számnak, aminek az alapját Chris "X-13" Higgins írta, hangszerelte és készítette el Dexter otthoni stúdiójában, a címe mit is akar jelenteni, majd utána fogok nézni, de egyelőre nem leltem semmi hasznos információra. Érdekes amúgy, mert ad egy nagyon jellegzetes alaphangulatot az egész lemeznek. A szám először dobbal kezdődik, utána rájön a basszus, majd a gitár, a stadion szerű üvöltés, végül az ének
Olyan igazi propaganda/induló stílusú bevezető, nagyon hangulatos és érdekes, főleg a befejezése.

"We are strong We are right
We won't be pushed aside
We'll go on We will fight
We will not compromise
We will never lose to you (x4)"

02. The Noose

A noose annyit tesz, hogy hurok, és én eddig csak olyan kontextusban hallottam, ahol az akasztókötél hurkát jelenti. Ez egy felezett introval elég egyszerű gitár témával indul, utána bepörög és az első versszak csak dob-basszus-ra hangzik el, utána beindul a gitár és a sorvégi "Wooaah" vokál. Utána jön a dallamkirály refrén, majd visszatér kissé zeneileg megvariálva az első verse témája, majd szintén bedurranva, ezt követi ismét a refrén, majd egy félkör az introból, rá egy rövid de nagyon odaillő szóló, majd ismét visszajön a refrén, majd ismét a lefelezett intro először dob nélkül utána pedig egy felezett csordavokálos kiállás, és megint bedurran a refrén, majd outro és vége. Ez a szám nagyon húzós, többeknek, akiket ismerek ez a kedvenc száma a lemezen, én is ezzel barátkoztam meg a leginkább, mert ezt a nótát már kb. másfél honapja megkaptam e-mailben egy kontaktomtól mp4 (igen mp4 nem mp3) formátumban, szenvedtem is vele egy darabig, mindenestre azonnal megszerettem, és a szövege is szerintem telitalálat, és a zene is igazi punkos, pörgős profi... Gondolom egy ilyen produkciónál szükségtelen arra kitérni, hogy ilyen meg olyan jól meg van hangszerelve, és ennyire meg annyira jól szól, természetesen minden stúdió és egyéb produkciós munka fantasztikus, és élvonalbeli.

"The future now incinerates before our very eyes
And leaves us with emptiness of no more tries"

03. Long Way Home

Ez a szám olyan, mintha az Ignition [1991, Epitaph] lemezről másolták volna ki. Ez is pörgős punkos nóta, a szövegvilága egy kétségbeesett embert ír le, akinek nincsen otthona, és ezért hosszú az út hazafelé. Az első refrén után van egy olyan tamos kiállás, amit szerintem lehetetlenség akár lekövetni, nem hogy ledobolni, ennél a levezetésnél/kiállásnál mutatja ki igazán a foga fehérjét Josh Freese, aki a lemez összes számával mindennel együtt (betanulás, beállítás, felvételek) egy hét alatt végzett. A "hey" meg a "way away" háttér bekiabálásokért szerintem a Pennywise-os Jim felelős, aki Jack Grishammel (T.S.O.L.) egyetemben felelős kiegészítő vokálokért, amit Brenden O' Brian által énekre favorizált atlantai székhelyű stúdióban toltak fel. Ez is egy nagyon fogós nóta, ahol a verse kevésbé, a refrén viszont annál inkább dallamos.

"Like fragments of a broken mind
I splinter by my own design"

04. Hit That

Hit ThatA Hit That egy szleng kifejezés, ami annyit tesz "azt megdugni". Ez egy nagyon kísérletezős nóta, pop-hip-hop elemekkel a versében, vicces midiszerű samplerrel, valamint zseniális basszusgitár témával, és iszonyat jó és nagyon rövid introval. A refrén az ilyen lefelezett punk kiállásszerű. Sok a kiegészítő hangszer, és nagyon érdekes. Nagyon világsláger gyanús, ami azért nagyon jó, mert egy komoly témát dolgoz fel, az amerikai családok diszfunkcióját helyezi középpontba. Úgyhogy, mint ahogyan azt a koncertbeszámolóban leírtam, nem ajánlom beszűkült, újdonságra nem nyitott embereknek, akik nem szeretnek gondolkodni. Amúgy ez a Splinter-ről elsőként kimásolt kislemez, a rádiókban már megy, és szerintem lassan klip is készül belőle. Érdeklődéssel várom...

"What was family Is now a shell
We're raising kids now who raise themselves
Sex is a weapon and it's like a drug
It gets him right into that grave that he just dug"

05. Race Against My Self

Ez egy lassú tempós nóta, a Conspiracy of One [2000, Columbia Records] Denial, Revisited c. számára emlékeztet egy kissé, de talán csak a tempó és a dallamvilág, ugyanis ebben is fellelhetők érdekes effektek, amik mintha behúznák a zenébe az éneket. Igazi lassú húzó rock nóta, ami lehúzó hangulatú, mind szövegileg, mind zeneileg. Azt általánosságban elmondhatjuk, hogy a lemezen a megszokottnál is komplementerebb (ha van ilyen magyar szó) a zene és a szöveg által egy-egy számon belül árasztott hangulat, tehát ilyen szempontból is egy telitalálat ez a lemez. Ebben a számban a refrén jelenti a csúcspontot, mert míg a verse szinte beszédszerű egyszólamú monotonitását egy színes tág hangspektrumú kibontakozó refrén váltja fel, fantasztikus harmóniákkal.
"but I am losing the race against my self"

06. (Can't Get My) Head Around You

A Head Around You első hallásra stílusában az Americana [1998, Columbia] lemezen lévő Staring at the Sun-jára hasonlít, de ha az ember többször meghallgatja, akkor rájön, hogy ez egyáltalán nincsen így. Két érdekesség elsőre feltűnik az embernek. Az első az, hogy "wah-wah" pedált használnak a refréneket követő kiállásban, valamint a szám végén, a másik, amikor Dexter egy szál tiszta gitárra énekel a hangján, mintha valami furcsa effekt lenne. Értesüléseim szerint ezt a hatást úgy érték el, hogy a stúdióban a pop filtert zsebkendővel helyettesítették, ötletnek érdekes, ilyesmivel biztos érdekes kísérletezni, és biztosan olcsóbb, mint az a kütyü amivel ilyen effektet elő lehet állítani :) Mindenestre egy nagyon jó nóta, különösen élőben nagyon jól húz, vicces, hogy a megszokottal ellentétben a verse fülbemászóbb, mint a refrén. Ez a szám mindenképpen a lemez egyik csúcs pontja.

"Deep inside your soul there's a hole you don't wanna see
Every single day what you say makes no sense to me
Even though I try, I can't get my head around you!"

07. The Worst Hangover Ever

Magyarul: a legrosszabb másnap valaha... Ez a reggae/ska határvidékein lavírozó nóta, amit Dexter aranyos ragga-szerű próbálkozása nyit meg, mindenkihez szól, aki már akár egyszer is volt másnapos. Amikor ezt a számot először meghallgattam, szó szerint hangosan röhögtem. Iszonyatos humora van, és zeneileg is zseniális. Kicsit rockos a számszerkezet, de hát nem is ska bandáról beszélünk. Mindenesetre nagyon örülök annak, hogy ismét került egy ilyen szám a lemezre, mert mar az Ixnay óta nem igen hallhattunk ilyet tőlük, és az egész szám fantasztikus, hangulatban, szövegben, a plusz perka és fúvós is zseniális, és az egész humorát nem győzöm hangsúlyozni. Legszívesebben az egész szöveget beszúrnám, de inkább hallgassátok meg, nem akarok minden poént lelőni.

"Won't someone just kill me
Put me out of my misery
I'm makin' deals with God
I'll do anything
MAKE IT STOP PLEASE MAKE IT STOP PLEASE
MAKE IT STOP PLEASE MAKE IT STOP PLEASE"

08. Never Gonna Find me

Megint egy igazi ütős punk nótát hallhatunk, húzós és kreatív gitárokkal, fülbemászó dallamokkal, profin megírt harmóniákkal és egy rendhagyó, szénné vokálozott a capella "woah woah woah" introval. Szövegileg ez a szám megint egy lelkizős nóta, aminek nehéz elmagyarázni, hogy miről is szól a szövegvilága. Van benne egy felezés, utána meg egy lassuló tempóváltás, ami szintén szokatlan, és kísérletezős jelleget ad a nótának, hiszen ilyet tőlük még nem igazán hallhattunk. A szám végén van egy izgalmas outro, ami a következő számmal köti össze ezt a nótát, ugyanis a végén a "woah woah"-nál egy helikopterszerű sample jön be tempóra (amit amúgy szintén Higgins programozott), majd szépen átmegy a következő szám tempójába.

"On a mission started by my own admition
I'ma leave you all behind"

09. Lightning Rod

Ennek a nótának az introja valami emberfeletti, ugye, mint már az előbb leírtam kezdődik a furcsa helikopterszerű hanggal, amit ütemre mennydörgésszerűen kezd megtörni a gitár, és bejön az ének, hihetetlen összhatással. A szám vége a Conspiracy of One lemezről utolsó kislemezként kimásolt Million Miles Away végére emlékeztet egy kicsit engem, de ennek az oka inkább szerkezet jellegű, mintsem dallami. Ez is egy hihetetlenül jól megkomponált szám, fogós refrénnel és érdekes szöveg világgal, ami leginkább talán metaforikus...

"I am waiting on a mountain top
For the moment that the sky will strike
My apologies are forever lost
Soon to ashes in a fact of life"

10. Spare Me the Details

A szám címe ismét egy angol kifejezést takar, annyit tesz "hagyd a részleteket". Az akusztikus megaslágeres fülbemászó nóta ismét hihetetlenül viccesre sikeredett témaválasztással van megáldva. Lényegében arról szól, hogy hősünk barátnője egy házibuliban hét Jagermeister feles után lefeküdt valakivel, és mindezt a szerencsétlen flótás barátai szeme láttára, akik vélhetően még rájuk is nyitottak akció közben. A szöveg középpontjában az áll, hogy megcsalt barátunk könyörög a haverjainak, hogy a részleteket ne osszák meg vele. Kinek jut eszébe ilyenről számot írni hehehe. :) Amúgy überfülbemászó bridge és refrén garancia arra, hogy sokan fogjátok még ezt a számot fikázni, mert hatalmas sláger lesz belőle.

"And I don't really wanna know
So don't tell me anymore
And I really don't wanna hear
About her feet all up in the air
And so...
I'm not the one who acted like a hoe
Why must I be the one who has to know?
I'm not the one who messed up big time
So spare me the details if you don't mind!"

11. Da Hui

Első és legfontosabb, ezt fonetikusan kell ejteni "da-hu-i".. Ez a Hawaii kemény északi partjait szörföző profi sportolók testvériségéről szól. Ez állítólag egy nagyon veszélyes partszakasz, és volt már példa arra, hogy nagyképű amatőr összeütközött egy Da Hui taggal és ledöntötte a szörfdeszkáról, életveszélybe sodorva mindkettőjüket. Később a parton a Da Hui jól elagyabugyálta a felelőtlen hülyét. Az ő tiszteletükre írt szám egy brutálisan pörgős old school hc nóta, ami tiszta minor threat, hihetetlen jó "break down"-nal ami egy pillanatra az Offspring legnagyobb slágereinek egyikét a Come Out and Play-t idézi. A szám abból az apropóból született, hogy Dexter és Noodles hobbi szörfösök, és tisztelik a Da Hui-t, és Paul Cobb, aki az Americana és Huck It DVD-t készítette jóba van pár Da Hui taggal, és saját költségre csináltak is egy vicces videót, amit promo dvd-n terjesztettek is. Amúgy a sztorihoz tartozik, hogy Dexter és Higgins együtt ültek a stúdióban miközben Josh ezt a nótát próbálgatta, Dexter mosolyogva azt mondta Chris-nek, hogy ő szerette volna ezt a számot rohadt gyorsra, de hogy úgy ahogy ő elképzelte szerinte nem igazán lehet ledobolni, majd mosolyogva feltekerte a takjelet 190 BMP-re, hogy próbára tegye Josh-t. Erre Higgins oda lépett és azt mondta, na akkor legyen igazán kemény, és feltette 191-re gonosz vigyorral... az eredmény hallható, de minden überpankot előre figyelmeztetek, hogy ettől a számtól óvakodjon, mert a végén még lesz olyan Offspring szám ami tetszik neki, és évek kemény munkáját az önnevelésben tönkreteheti. :)
Ebből a számból az idézetet mindenki vegye komolyan, főleg, ha esetleg Hawaii északi partjai felé keveredik...

"Don't fuck with Da Hui
Don't fuck with Da Hui
Don't fuck with Da Hui
Because Da Hui will fuck with you!"

12. When You're in Prison

Ez egy brutális meglepetés ez a szám, ezért nem akarok róla sokat írni a zenéről, a szöveg übervicces, arról szól, hogy mit tegyél illetve mit ne tegyél ha börtönbe kerülsz. Mindenestre megint egy olyan szám, amit végig lehet röhögni, és vicces lezárása nagyon ennek a lemeznek, és a zene a "Splinter" sokoldalúságának csimborasszója...

"Oh don't pick up a soap, pick up a soap
It's bad for you
Oh don't pick up a soap, pick up a soap
Someone will be waiting there for you"


Összességében ez egy fantasztikus lemez, ami mint már írtam hétfőn jelenik meg, és mindenkinek tisztaszívből ajánlom, aki nyitott új dolgokra, és olyan zenét szeret hallgatni, amihez néha az agyát is be kell üzemelnie...

Most szólj hozzá!