Punk Portál - 2019. május 27.





 

Girls to Africa Project, 2004


Írta: Dan&Jo-ska
Feltöltötte: Dan
Ekkor: 2004. máj. 9. vasárnap - 23:22

Dan:

Néhány hete jelent meg a Girls to Africa Project zenekar első demója cím nélkül. A CD 4 számot tartalmaz, idén márciusban vették fel.

Kezdjük a külsővel, az a könnyebb. A lapostokos kivitelezésnek köszönhetően hátsó borítóra nem volt szükség. A kihajtható elülső rész nagyon igényesre sikerült, szép csillogó papírra nyomták. Tartalmazza a szövegeket, egy nem túl sablonos, szép csoportképet és pár egyéb tréfás elemet, mint pl. az "In GAP We Trust" jelszót, vagy a kiadó megnevezését: Hazaáruló Records. :)

Zeneileg még nem túl profi a zenekar, a basszeros Matyi jól nyomja, a többieknek még sokat kell gyakorolni szerintem. Stílusilag a ska-punk kategóriába illenek, ska és punk betétek váltogatják egymást. A második két szám zeneileg jobban megfogott, itt vannak fülbemászóbb dallamok. Az ének az élő produkcióknál jobb, de továbbra sem sikerült igazából megbarátkoznom vele, rekedtes beszéd-ének jellegű. Az utolsó, Minden reggel című darab végén besegít Matyi és Saci igazi énekdallamokkal, máris sokkal jobban szól az egész.

A szövegvilág sokkal inkább kifogásolható. Az első, Eposz című szám egyfajta filozofikus gondolathalmaz, nem teljesen világos a mondanivaló. Az utolsó, Minden reggel teljesen OK, jó kis életunt "tökömteleavilággal" szöveg rendesen megfogalmazva. Mint írtam, ez tetszik zeneileg is a legjobban, szóval kinevezhetjük a Demo legjobb számának. A másik két szöveg kissé meglepő, nem várna ilyet az ember egy hasonló stílusú zenekartól. Mondhatjuk, hogy fasza, legalább egy kis egyedi színt visznek az egészbe, meg elfogadhatjuk, hogy kritikus a hangvétel, de sajnos nem igazán tudok minden leírttal egyetérteni. A Tüntetés, mint a címe is mutatja, a feleslegesen utcára vonulókról szól. A mondanivaló azon részével azonosulni tudok, miszerint a legtöbb tüntetés teljesen felesleges, és semmit nem érnek el vele, sok ember csak balhézni megy ki. Mondjuk szerintem lehetnek olyan célok, amiért én is kivonulnék az utcára, ha van értelme. A refrén viszont a veganok, a vallásellenesek, az anarchisták, feministák, greanpeace-esek, az állatbarátok, a sXe-ek, antirassziták felsorolásából áll, miszerint ez az egész csak egy nagy "átbaszás". Hát, nem tudom. Ezen elvek egy részével én sem értek egyet, de szerintem sokaknak ezek jelentenek valamit, nem kéne viccet csinálni belőle. Vagy az átbaszás itt arra vonatkozik, hogy ezekért nem érdemes utcára vonulni? Ehhez a számhoz írtak szövegmagyarázatot, ami szerepel a zenekar honlapján /mint kiderült, nem ehhez, hanem a másikhoz írtak/, amit most sajnos nem tudok elérni, és a CD multimédiás részén, ami az enyémről lemaradt. Nem vagyok se vegan, se sXe, se semmi, de nem kéne ezeket az embereket leszólni, csináljanak, amit akarnak. Amúgy miért vonulna utcára egy sXe? Hogy zárják be a kocsmákat? Nem hiszem. (A "sztrétedzses" megfogalmazás is sántít egy kicsit...)

A legellenszenvesebb szöveg a "Liberalizmus a moslékosvödörből" című szerzemény, ami úgy néz ki, mintha szóról szóra Bucó szerzeményekből lenne összeollózva. Ennek csak az mond ellent, hogy a szövegíró-énekes Turko bevallása szerint nem ismerni Bucó munkásságát. Akkor csak hatalmas véletlen lehet az ok... Azt nem igazán értem, mi a baja a zenekarnak a liberálisokkal, szerintem a punkhoz eléggé közel áll ez az eszme. Hadd csináljon már mindenki, amit akar! Nem tudom, mi célja van a cigányozásnak, zsidózásnak, buzizásnak. Biztos én nem értem a mondanivalót, vagy csak félreértem...

Már működik a honlap, itt a magyarázat:
(Félreértések elkerülése végett: nem a megnevezett "kisebbségekkel" van bajunk, hanem azokkal, akik valakit származása, vallási vagy nemi identitása miatt más elbánásban részesítenek. Ezek nem lehetnek kritériumok, hisszük hogy egy embert csak a tettei alapján szabad megítélni. A túlzott tolerálás, a pozitív diszkrimináció nem vezet semmi jóra.)

Na mindegy, olvassátok el a szövegeket, hallgassátok meg a zenét, menjetek el pár koncertre, aztán alkossatok véleményt...

A CD extra részben az említett szövegmagyarázat mellett live videófelvételek találhatók meg.

http://girlstoafricaproject.cjb.net/

Jo-ska 2tone:

Pár hete letölthetővé vált a G.A.P. zenekar Tüntetés című száma...
Tüntetés... A gyanútlan egyszeri ember a címből kiindulva olyan kényszerképzetekkel /előítéletekkel harcol, amelyek nem teljesen alaptalanok.
Én is látatlanban véltem látni magam előtt a piros bakancsfűzős, frissen kikelt, osztott tarajú srácokat, akik a globalizáció ellenes tüntetéseket a tévé készüléke előtt, amolyan futball drukker attitűd és magatartásforma elsajátításának a biztos tudatában lázadozzák végig, és közben ezt a dalt éneklik két PICSA nóta között . Képzeletemben (lassan jött le a dal, nagyon lassan) már-már úgy jelent meg a dal, mint a demókazetta B oldalának első dala. Gondoltam, olyan dalról van szó, aminek az A oldalán már szóba került a szubkultúra legyalázása, és az anarchia lejáratott témája helyett most egy lehetséges B oldalon helyett kapnak a -mondjuk csak ki- hagyományosabb témák.
A dal letöltése után kellemesen csalódtam. Hálaégnek nem a zuzazuzatzsidzsidzsi B oldalas dal, hanem kellemes, rancid- iskolán nevelkedett basszusjátékot és képembe érces ska- gitárjátékot hallottam...
Aha, akkor ez nem B oldalas dal! -gondoltam, és rögtön nekiálltam a szöveg boncolgatásának...
Hmm.
A szintéren két álláspont figyelhető meg. Az egyik amolyan poszthippiskedő, 90-es évekbeli 'szeressük egymást gyerekek pécsi picsa-punk' attitűd, szikár, szigorú, punkságához ragaszkodó gimnazista békebéka-muzsika, a másik meg mulatságosabb és olykor még kreatívabbnak is nevezhető, de mindenképpen igazabbnak tűnő, önmaga farkát véresre harapó, mindenkit és mindent leoltó akkordfojtós kígyópunk.
A dal alapján ilyen a G.A.P is. Hiba lenne azonban egy dal alapján megítélni egy zenekart, kategorizálni, leírni, felmagasztalni.
Már három hete van G.A.P. demóm, CD.
A CD nagyon paraszt dolog... Szarik a kazettán nevelkedett fintorgó emberre, itt A és B oldal nem érvényes. Adott viszont 4, kellemesen kikevert dal. Csoportosíthatóak is, asszongya van két lelkizős, meg kettő olyan, ami így vagy úgy, de a szintérre hat vissza.
A két befelé forduló dal elvont szövegével már-már költői magasságokat érne el (Eposz /ez miért is eposz ?:) / Minden reggel ), aztán visszaránt minket a szarba, úgyis ott toporgunk. A másik két dal (liberalizmus, tüntetés) nyújthat számunkra egy kis vigaszt: ott is a helyünk.
De nézzük, mit is nyújt az Eposz és a Minden reggel a mondanivalóra vágyó hallgatónak:
Hantázó handabanda zakatolás vágtat keresztül- kasul Gyuri már-már cseh tamási sorain. Abszolút Zorán- közérzet.
Orrhang-rockandroll és kemény szavak. Van itt minden: fekete sereg, Mátyás király magánya a buszmegállóban, bizakodás, bíztatás, csatazaj. Necropsia-utánérzet. Nekem ez egy túl elvont dal, a zene tetszetős, de én nem értem, miről is van itt szó...
Talán a Minden reggel értelmezhetné az eposzt... Hátha konceptdemóról van itt szó.
Hát... Az a fránya búval baszott magyar pesszimizmus jön is itt elő, ami már kezd uncsivá válni.
Nekem a dalokkal nincs bajom, csak hát a szövegek kérem szépen. Depresszió, kiégettség, nincs kedvem élni.
Ez valahogy Kölcsey Himnuszával kezdődött és azóta is itt kísért a magyar zenében. Nem a görltúval kezdődik, de sajna folytatják ezt a hagyományt... Ennek az országnak persze lehet, hogy egyszerűen ilyen a kisugárzása.
Ugyanaz, mint az Eposz, bár legalább itt nem akarnak sokat mondani...
Általános búval baszás, kár erre ellőni ilyen remekbeszabott egyszerű, de hatásos gitártémákat.
(Ha kazetta lesz, ezzel B oldalra!!!)
A másik két dal kapcsán csak impresszióimat írnám le. Merthogy állásfoglalások ezek a javából, ami sokkal őszintébbnek tűnik, mint a két ‘költői’ szerzemény, azonban itt jegyezném meg, lányokafrikábáék nagyon trükkösek.. Most mi is van tulajdonképpen? Van-e kiút, vagy ők tudnak-e?
A demót meghallgatva nekem ez nem tiszta. Mellettük szóljon, ők nemcsak hogy nem vállalták fel a messiási szerepet, de jól meg is korbácsolták azokat, akik ilymód tetszelegnek.
A G.A.P. mindenképp korlenyomat, és tükrözi azt, hogyan toporog egyhelyben a mai punk.
A zene egyszerű, de hatásos, sőt megkockáztatom, letisztult. Matyi lépegetős basszjátéka betalál, Saci gitárjátéka meg a férfiember farkáig hat, aztán ott jól elkapja, majd fölfele haladva véresre karmolja a mellkasát.
Boki dobjátéka olyan, amilyennek lennie kell, Laci egyensúlyozza Saci egyenetlenségeit, Gyuri meg a ritmusra pontosan, hiba nélkül ráénekbeszél. Jobb lenne ha énekelne, Lou Reednek még fiatal.
A multimédia részen található videók azért biztatóbbak, azt mutatják, Gyuri tud koncerten üvölteni, ami a Billy Idol barázdaképére emlékeztető arcjátékával igen tetszetős. Henry Rollinsnak kicsi, Glenn Danzignak nem elég gonosz.
Ő egyszerűen így van összerakva.
Mindenesetre a G.A.P. hálistennek punk zenekar a javából, esetleges HC-s neve ellenére is.
Belénk rúg, szívünkig kiált, táncra perdít.