A Volkswagen Vento a rendkívül népszerű hármas Golf nagy fenekű kistestvére. Sokban hasonlítanak, mégis nagyon különbözőek. A Ventot Amerikában Jetta III-nak hívják, ami szerintem sokkal találóbb, hiszen könnyű párhuzamot vonni a Golffal, másrészt a két korábbi Jettával. Az első generációs Jetták 1979. nyarán gurultak ki a Volkswagen gyárból, 1984-ben jelent meg a Jetta II, majd 1992-ben a Jetta III. Minden Jetta motorja az éppen akkori Golf motorját örökölte, így ezek jellemzői teljesen megegyeznek. Azt csak érdekességképpen említem meg, hogy az 1,6-os Jetta I jobb aerodinamikájának köszönhetően kevesebb idő alatt gyorsul 100-ra, mint az ugyanilyen motorral megáldott Golf I, sőt még a végsebességén is felülmúlja a bátyót. Az én paripám 1994-ben látta meg a napvilágot, azóta szeli a -szörnyű- magyar utakat. Korából nyugodtan letagadhatna úgy 2-3 évet, az eddig megtett 166e kilómétert is csak a kuplungon lehet észrevenni. Valószínűsíthetően az előző -hölgy- tulaj bal lábának köszönhetően. :) A hivatalosan szürkéskéknek nevezett Vento karosszériája teljesen hibátlan, sehol egy rozsdafolt. A beltér meglehetősen egyhangú volt, ezért igyekeztem feldobni alumínium Sparco pedálokkal, és egy Audi TT váltógombbal. További terveim között szerepel egy egyedi műszerfal-hátlap és egy alumínium küllős sportkormány. Az utasok kisebb-nagyobb holmijainak nem sok pakolóhely van, az ajtók rekeszei elég kicsik, a középső irattartó is lehetne mélyebb. Mondjuk, ha pakolni akarok, miért nem használom inkább az 500 literes csomagtartót, nem igaz? A kesztyűtartó ajtaját tartó egyik fogantyú sajnos felmondta a szolgálatot, így kicsit macerásabb az kisajtó becsukása. A kormány mérete megfelelő, azonban a küllők elhelyezkedésével nem tudtam kibékülni. A magabiztos fogást a sok apró luk és a duda is korlátozza, ezért már kinéztem egy Momo kormányt. Az ülések kényelmesek, de oldaltartásuk gyakorlatilag nincsen. Így viszont 50kg-150kg-ig mindenki vígan terpeszkedhet bennük. Én a magam 190 centijével sem kényszerülök nyomorgásra, sőt négy emberrel még a hátul ülők lábai és fejei :) is jól elférnek. Sajnos azonban fejtámla nekik már nem jutott. A két első gyári hangszórótól nem érdemes sokat várni, nem rendelkeznek jó hangzással, de teszik a dolgukat. A gyári rádiósmagnó mára már eléggé elavult, ezért a többtucat kazettát fölváltottam egy Panasonic mp3-mas CD lejátszóval. A fejegység cseréje után a hangzás is javult egy csöppet. Az egyéb kényelmi és biztonsági szolgáltatások, úgy mint elektromos ablakemelők, légkondi, fűthető tükrök, állítható magasságú kormány és ülések, és ABS sajnos ebből a példányból kimaradtak. Az 1393 cm3-es 60 le-s, 107 nm-es motor meglehetősen kevésnek tűnik egy ekkora autóhoz, bár a Vento meglehetősen jól rejtegeti a súlyát. A 4,38m hosszú és 1,7m széles Vento mindössze 1025kg. Ekkora tömeggel azért elboldogul az a 60 ló, bár kétség kívül jobb a több. :). A gyári adatok szerint 10,7mp alatt gyorsul 80 km/h-ra, míg a 100-as álomhatárt 17,1mp alatt éri el. Talán a hengerfej-felújításnak, vagy talán a teljes sportkipufogó rendszernek köszönhetően az én járgányom mindkét adatot úgy 3-4 másodperccel felülmúlja. A motor se nem hangos, se nem halk. Nincs jellegzetes hangja. A Tuning Farm kipufogórendszerének köszönhetően senki nem koncentrál a motor hangjára. Szolid, sportos hangon búg a gép. Nem ébreszti fel a lakótelepet, de egy kövér padlógáznál jónéhányan utánanéznek a buszmegállóban. Benntről is öröm hallgatni, nincs repedtfazék hangja. Sokszor csak azért nem kapcsolom be a zenét, hogy átadhassam magam a kellemes brummogásnak. A végsebesség a kézikönyv szerint 157km/h, ez nagyjából stimmel is. A váltó egy gyenge pontja az autónak, a hideget egyenesen utálja, ilyenkor kicsit döccenve jár, hármasból visszatenni kettesbe pedig már művészet. A bemelegedett szerkezet mozgatása sem nőknek való, határozott mozdulatokkal kell érzéssel eltalálni a helyeket. Egyesben nagyon jól húz 50-ig, kettesben már kicsit veszít az erejéből, de még kellemesen gyorsul 80-ig, aztán hármasban már kezdi jelentősen elveszíteni a lendületet, a 125 után kapcsolt négyes pedig már kifejezetten gyenge. Az ötöst csak utazásra érdemes használni az alacsonyabb fogyasztás miatt. Az 1,4-es motor legnagyobb erénye a fogyasztás, hiszen 90km/h-val haladva mindössze 5,6l a fogyasztás! Városi használat mellett 8,4 literes fogyasztást ír a kézikönyv. A Vento futóművénél nem kell attól tartanunk, hogy leharapjuk a nyelvünket egy-egy bukkanón, mégis valahogy kellemesen keménynek tűnik. Simán felállhatunk vele a nagyobb padkákra is, mégis úgy viselkedik a kanyarokban, hogy öröm vele szerpentinen száguldozni. Igaz kivülről nézve az autó igencsak megdől, belül közelsem kelt instabil érzést. Akkor se kell félnem, ha a csúszáshatáron veszek be egy kanyart, az autó feneke csak egész finoman próbál meg kitörni, ez a kis alulkormányzottság könnyen kezelhető, visszahozható. 14"-os gyári lemez-felniken gurul a szekér, amiken 185/60-as gumik vannak. Az ideális méret szerintem azonban 15" 195/50 lenne. Annak ellenére, hogy az autóban szervókormány segíti a fordulásokat, nagyon jó visszajelzést kapunk az útról. Az egyetlen apróbb hibája csak gyors szlalomozásnál érezhető, ilyenkor a kormány hajlamos felkeményedni egy-egy pillantatra, mintha hirtelen elszállna belőle a szervó. A forduló kör átmérője 10,7m. Áhh, erről jut eszembe. A kézifékes kanyarokban is kezes bárányként viselkedik a járgány, talán a csomagtartóból eredő remek súlyeloszlás miatt abszolút nem érzek borulásveszélyt, ellentétben egy Golffal. Rendesen megdől ugyan a kasztni, de hintázásról vagy inbolygásról szó sincs. A gyári tárcsa- és dobfékek átlagos használatra tökéletesen megfelelnek, csak a huzamosabb hegyi lejtőkön hajlamosak a túlmelegedésre. A sportosabb használat miatt ATE tárcsákat és betéteket tettem előre, így már huzamosabb pedáltaposás után is meg lehet állni :). Sőt kifejezetten jól fognak. Az alkatrészekhez nagyon olcsón hozzá lehet jutni, bontott autók vannak dögivel. Szerencsére a VW hosszú távra tervezett, így túl sok alkatrészt még nem kellett hozzá vennem. Összességében egy remekül vezethető, kényelmes, rendkívül megbízható autót tudhat magáénak egy Vento tulajdonos. A hatalmas csomagtartóval -ledöntött ülésekkel- szinte már költöztetőnek is beválna. |