Punk Portál - 2019. május 27.





 

Wizo bemutató


Írta: ???
Feltöltötte: Dan
Ekkor: 2005. jan. 10. hétfõ - 10:45

Az alábbi cikk a Wizo zenekar munkásságát foglalja össze.

2005 kezdetén egész Európát átfogó nagyszabású búcsúturnéval kísérünk egy zenekart a ravatalozóba. Kis pince-zenekarként kezdte és később pedig a német punkrock legmenőbb exportcikkévé vált, és beutazta az egész Földet. Saját kiadásban eladtak néhány százezer hanghordozót, híressé váltak botrányaikról és kezdeményezéseikről, 19 éves pályafutásuk alatt újra és újra felhívták a figyelmet magukra nemcsak Németországban, hanem szerte a világon. Legutóbb a „Stick-EP”-vel. Ez egy újraírható USB toll, az első hanghordozó a világon, amely a zenén túl a rajongók számára saját értékkel is rendelkezik és újra nagy médiavisszhangot váltott ki. A legutolsó turnéjukon 35 alkalommal a 3 sváb a legjobb oldalát mutatja, amikor a kétórás koncertjeiken a fülledt klubokban rajongóiktól búcsút vesznek. Ez a búcsú sokaknak nehezére esik. A Wizo a 90-es évek punk hullámának a német vonulatát vitte, ezzel sokak számára egy egész generáció életérzését zenésítette meg.

Axel Kurt a sindelfingeni punk-rock zenekarnak, a Wizonak az énekese, gitárosa, zeneszerzője és szellemi szülőatyja 2005. március 5-én ünnepli születésnapját. Ha minden jól megy, eddig az időpontig életének egy fontos fejezete zárul le. Ennek előestéjén lesz mindenidők utolsó WIZO koncertje, amivel valami befejeződik, ami az életének az elmúlt 19 évében a zenei főszerepet játszotta.

A Wizo-t az iskolaudvaron alapította, amikor 10. osztályba ment. Tulajdonképpen egy szórakoztató ötlet volt, hogy a Daimlerváros unalmából kiszabaduljon és valamit a lógás helyett csináljon. A punk annak idején már nem volt új dolog, de még mindig izgalmas, sőt meglehetősen veszélyes. A punkrock lehetőséget adott ellentétben a steril szinti-poppal vagy az uncsi hajlakk-heavy-metallal, hogy hihetetlen energiát közvetítsen, függetlenül attól, hogy az illető tudott-e gitározni vagy sem.

Eltartott egy darabig, de aztán eljött az első Wizo-koncert egy ifjúsági házban a sváb provinciában. Aztán a második, majd a harmadik. Játszottak bulikon, foglaltházakban. Meglehetősen hamar felismerték az energikus színpadi fellépésben rejlő lehetőségeket. Sok más zenekarnak lekötött koncertjeik voltak Sindelfingenben, így ellenlépésként már korábban jó messze játszottak Sindelfingentől. Felvettek egy demo kazettát, elküldték, kiadták, sőt hirtelen nagy számban eladták. Ezt követte még több koncert, átalakulás és még egy demo kazetta. Akkor a Wizo egyszercsak Fratz Thummal találkozott, nem telt el egy év és közösen lekötöttek egy éves komplett németországi turnét, piacra dobták az első 7” EP-t és végül még az első albumot, a „Für’n Arsch”-t is kiadták. Ez közös kiadásban jelent meg a HULK Räckorz-nál 1991-ben.

És ez gyors ütemben folytatódott tovább. Turné az egész német nyelvterületen. A második LP, a „Bleib Tapfer” csak néhány hónappal jelent meg később, mint az első. Megintcsak saját maguk finanszírozták, senkitől sem kaptak semmilyen segítséget, az üzleti világ érdeklődése a német nyelvű punkrock iránt ebben az időben igen kismértékű volt, nagy disztribútort találni majdnem lehetetlen volt.

A Wizo egyre több koncertet adott mindenhol az országban, később még Magyarországon és Csehszlovákiában is. Lemezeket adtak el, rövid idő múlva több ezret. Eközben mindig akadt újabb izgalom a 3 sváb körül, akiknek megmozdulásaikkal és a botrányaikkal sikerült felkelteniük a bulvársajtó érdeklődését. Látni lehetett őket a tévében, olvasni róluk a „Spiegel”-ben vagy a „Bild”-ben.

Információ:

A Wizo egy sindelfingeni (Baden Württemberg) klasszikus trió, akik csőlátás nélküli punkrockot játszanak. A szövegek nagyrésze németül, némelyek angolul vagy más nyelven írodtak. A WIZO-t a szorgalmas turnézások, humoros promóciók, vaskos botrányok, és mindenekelőtt a lendületes, fülbemászó dallamok kultuszzenekará tették. Koncertjeik szórakoztatóak, és kiszámíthatatlanságukról hírhedtek. A WIZO-albumok különös zenei világba viszik az hallgatót, szövegeik szókimondóak, a kompozíciók zenei gyöngyszemek.

Legfontosabb megjelenések:

  • „All that she wants”, az „Ace of base” szám punkrock átdolgozása – 1993. Egyedüli verzió, amit az „Ace of base” személyesen engedélyezett. Liszenszüzletek a skandináv Mega-Records-szal. Listahelyezések Norvégiában és Dániában, több tízezer eladott hanghordozó.
  • Az „Uuaarrgh” c. album és a „Kraut und Rüben” c. mini album összeállítást a san franciscoi FAT Wreck Chords engedélyezte. (Fat Mike, a kiadó főnöke és a NOFX basszistája, bevallottan Wizo rajongó). Ebből több tízezer példány kelt el az egész világon német nyelvterületen kívül. Említésre méltó ez egy majdnem kizárólag csak német nyelvű szövegeket tartalmazó albumnál.
  • Egy közös album a magyar punklegendával, az Aurorával, egy közös album a japán szupersztárokkal a „Hi-Standard”-del.
  • Tucatnyi összeállítás és feldolgozás hanghordozókon az egész világon mindenhol.


Koncerttörténelem:

  • Az első háromhetes németországi turnét egy demo kazetta alapján szervezték 1990-ben.
  • Többszörösen meghosszabbított turnék Németországban, Ausztriában, Svájcban. A teljes turnét saját szervezésben, alapvetően mindenféle szponzor, szeszesital reklám és más tárgyi támogatás nélkül bonyolították le.
  • 1996-ban a Die Ärzte előzenekaraként turnéztak.
  • Két turné 1996-ban, egy többhetes több kontinenst érintő fesztivál turné az USA-n és Kanadán keresztül. (WARPED-TOUR) Turné Japánban (1997), Kanadában (1997), Franciaországban (1998) és Angliában (2000). Ismételten turné Magyarországon. Egy második turné Japánban (2003).


Amit még érdemes tudni:

  • Az első demo kazetta óta (1990) az összes album, EP-k és dalok saját kiadásban jelentek meg a Hulk Räckorz-nál. Némelyik album kiadási jogát külföldre eladták, mint pl. a san franciscoi Fat Wreck Chords-nak. A stúdiómunkálatok, produkciók, reklámok, koncertszervezés, eladást segítő tevékenységek, kiadó, weboldalak, postai megrendelések, stb. következetesen az együttes maga végezte és szervezte.
  • 1999-ben az utolsó változás: új dobos – „Herr Guhl”.


Bírósági perek és más konfliktusok:

Reakciós és keresztény körökhöz tartozók a WIZO-t számos zaklató házkutatással, rendőrségi akcióval és tárgyalással „ajándákozták meg”.:
  • 1994: Házkutatás és elkobzás A HULK RÄCKORZ-nál. Nyomozás a „KEIN GEREDE” c. dal miatt (a 1991-es „FÜR ’N ARSCH” c. albumról). Eredmény: Magas pénzbüntetés a BTK 111-es paragrafusának megsértése miatt (bűncselekményre való felszólítás) és több mint ezer államilag bezúzott CD. A számot a későbbiekben csak cenzúrázott formában, karaoke-verzóban adhatták ki. A büntetőítélet következtében ezután a WIZO-koncerteken mind a rendőrség, mind az államvédelem gyakori látogatónak számított. A csúcspont: egy oberpfalzi koncerten a koncertcsarnokot két különleges kommandó-század zárta le – a kommandó központjaként egy óvodát (!) rendeztek be. Kamerák, mikrofonok, és barna bőrkabátos urak ellenőrizték, hogy a „KEIN GEREDE” c. dal semmikép ne hangozzon el.
  • 1997: A regensburgi püspök buzgó vikáriusa nagyszabású aláírásgyűjtést szervez egy interneten kínált WIZO-póló ellen. Az ok: egy jópofa malac a kereszten. Több mint 100.000 mérges keresztény aláíró látja ebben Megmentőjük megsértését. Eredmény: házkutatás A HULK RÄCKORZ-nál, elkobzás és nyomozás. Az egyház és az igazságszolgáltatás átláthatatlan összefonódása a BTK 196-os paragrafusának megsértéséért (vallási jelképek megsértése) újabb elítélő bírósági végzéshez vezet. A következmények: nagy összegű pénzbírság, a pólók további árusításának betiltása.
  • 1998: A 94-es „UUAARRGH” c. album az Ifjúságot Veszélyeztető Írások Szövetségi Hivatala elé kerül. Mivel mindaddig az aggódó szülők, tanárok és szociális munkások nagyszámú beadványukkal eredménytelenül fordultak a WIZO ellen, azaz nem jutottak el a bizottságig, az „erőszak dicsőítésének” vádja végre elegendő okot szolgáltat erre. A bizottság az együttes jelenlétében 64 percen keresztül türelmesen hallgatja az albumot. Az együttes művészi szabadságát izzó szavakkal ecsetelő védőbeszéd végül a bizottság szívéig hatol. Eredmény: a beadvány elutasítása. Az album nem került tiltólistára.
  • Szinte párhuzamosan a Ifjúságot Veszélyeztető Írások Szövetségi Hivatal vizsgálatával újra elkobzásokra és hazkutatásokra kerül sor az SPV/Hannovernél és lemezboltokban. Ok: a BTK 131-es paragrafusa, erőszakot dícsőítő irások terjesztése. A nyomozás szerencsére eredménytelen. A WIZO-t azóta személyesen ismerik a helyi rendőrségek illetékes államvédelmisei.


A WIZO tagjai:

Axel Kurth – ének, gitár
Jörg Genserowski – basszusgitár
Herr Thomas Guhl – dobos
Fratz Thum – menedzser, kiadó, szervező